Recente cijfers tonen aan dat het risico op overlijden voor fietsers in de afgelopen zeven jaar met 40% is afgenomen. Deze gegevens werden vrijdag gepubliceerd tijdens de 10e verjaardagsconferentie van Fietsberaad Vlaanderen, het kenniscentrum van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten en de Vlaamse overheid.
In 2015 waren er 24,9 doden per miljard gefietste kilometers, wat daalde naar 14,9 in 2022. Volgens Wout Baert, programma-manager van Fietsberaad Vlaanderen, is de verbeterde veiligheid van het fietsen deels te danken aan “de talrijke investeringen in gescheiden fietspaden, meer 30 km/u-zones, de creatie van fietspaden en -zones, evenals andere maatregelen door lokale overheden om autogebruik te ontmoedigen”.
Nog steeds veel ongevallen
Ondanks deze positieve trend benadrukt Baert dat het aantal gedode fietsers nog steeds te hoog is, met 70 tot 75 sterfgevallen per jaar. Om in de toekomst betere resultaten te behalen, dringt Fietsberaad aan op uitbreiding van haar activiteiten en roept op tot meer aandacht voor voetgangersbeleid.
“Fietssafety die verbetert is positief. We moeten op deze weg doorgaan,” aldus Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters, die het fietsen als een “topprioriteit” beschouwt. Tijdens deze wetgevingsperiode heeft zij 1,4 miljard euro gereserveerd voor veilige en comfortabele fietspaden.
Naar berekeningen van de Modalshift health calculator, ontwikkeld door Vito en Healthy Living, brengen deze investeringen in het fietsen ook aanzienlijke gezondheidsvoordelen met zich mee. De berekeningen tonen een gezondheidsvoordeel vermenigvuldigd met zeven. Zo hebben alle niveaus van de overheid samen 1,041 miljard euro uitgegeven aan fietsinvesteringen in 2020-2023. Deze investeringen zouden bijna 7,5 miljard euro kunnen opleveren over een periode van 20 jaar, voornamelijk door besparingen op gezondheidszorgkosten en verminderde milieukosten.
Fietsleningen en Fietsverzekeringen
Als aanvulling op de verbeterde fietsveiligheid, moedigen we ook het gebruik van fietsleningen en fietsverzekeringen aan. Door middel van deze financiële instrumenten wordt het voor individuen gemakkelijker om te investeren in fietsen van goede kwaliteit en zichzelf te beschermen tegen mogelijke onvoorziene gebeurtenissen tijdens het fietsen.
Fietsleningen stellen mensen in staat om een fiets van hun keuze aan te schaffen zonder onmiddellijke financiële lasten. Deze leningen kunnen worden gebruikt voor de aanschaf van een nieuwe fiets, e-bike, of zelfs accessoires zoals fietshelmen of fietstassen.
Daarnaast bieden fietsverzekeringen gemoedsrust door dekking te bieden voor diefstal, schade of ongevallen tijdens het fietsen. Met een fietsverzekering kunnen fietsers genieten van hun ritten met de zekerheid dat ze beschermd zijn tegen financiële verliezen die kunnen voortvloeien uit onvoorziene situaties.
De combinatie van verbeterde fietsveiligheid, investeringen in fietsinfrastructuur en andere ondersteuning onderstreept de voortdurende inzet van de Vlaamse overheid om fietsen te bevorderen als een veilig, duurzaam en toegankelijk vervoermiddel voor alle burgers.