De nieuwste Volkswagen ID.4 opent de deur naar de wereld van elektrische SUV’s met een verfijnde combinatie van comfort, technologie en ruimte. Deze volledig elektrische SUV trekt meteen de aandacht met zijn strakke, moderne design en biedt alles wat je verwacht van een toekomstgerichte auto. Of je nu dagelijks rijdt of langere ritten maakt, de ruime binnenkant en de soepele prestaties zorgen voor een ontspannen rijervaring.
Dankzij het vernieuwde infotainmentsysteem en de verbeterde actieradius krijg je het beste van wat elektrisch rijden te bieden heeft, zonder concessies te doen aan comfort of veelzijdigheid.
EV motor, transmissie en prestaties
De nieuwste Volkswagen ID.4 komt in meerdere configuraties, elk met een eigen motoropstelling en prestaties. De instapversie beschikt over een enkele motor op de achteras, die 201 pk levert. Dit model is ideaal voor dagelijks stadsgebruik, maar de prestaties voelen soms wat ondermaats in vergelijking met snellere concurrenten. Met een 0-100 km/u tijd van 7,3 seconden biedt het voldoende snelheid voor dagelijks verkeer, maar voor echte acceleratiekracht moet je hoger in de range kijken.
Het middensegment wordt aangedreven door een krachtigere versie met 282 pk, nog steeds met een enkele motor op de achteras, maar met een grotere batterij. Deze configuratie verbetert de acceleratie en verhoogt de actieradius aanzienlijk. Dan is er nog de topversie, met twee motoren en vierwielaandrijving, goed voor een indrukwekkende 335 pk. Deze variant levert een veel snellere 0-100 km/u tijd van 4,8 seconden, wat voor een veel dynamischere rijervaring zorgt, vooral op de snelweg en in uitdagende omstandigheden.
Alle configuraties hebben een directe aandrijving, wat typisch is voor EV’s. Hoewel de ID.4 soepel en comfortabel rijdt, mist het de scherpe, directe respons die je in sportievere elektrische voertuigen zou verwachten.
Actieradius en batterij
De Volkswagen ID.4 biedt verschillende batterijopties, afhankelijk van de configuratie. De basisversie, met een 58 kWh batterij, levert een actieradius van 340 kilometer volgens de WLTP-norm, wat prima is voor dagelijks gebruik in de stad, maar minder ideaal voor langere afstanden. De grotere 77 kWh batterij, beschikbaar in de krachtigere modellen, biedt een veel betere actieradius van maximaal 520 kilometer, wat de ID.4 geschikt maakt voor langere ritten.
Wat betreft opladen, kan de ID.4 thuis worden opgeladen via een AC-lader, wat ongeveer 7,5 uur duurt bij een volledig opgeladen batterij. Via snelladen (DC) kan de batterij van 10% naar 80% in ongeveer 38 minuten worden opgeladen, wat handig is voor onderweg. De batterij levert consistente prestaties en behoudt zijn capaciteit goed over de jaren, wat de ID.4 een betrouwbare keuze maakt voor wie op zoek is naar een praktische elektrische SUV.
Interieur, comfort en bagageruimte
Het interieur van de Volkswagen ID.4 biedt een modern en minimalistisch design, maar voelt soms wat simplistisch aan voor een SUV in deze prijsklasse. De materialen in de basisversie zijn overwegend van kunststof, wat een wat minder luxe gevoel geeft in vergelijking met concurrenten in hetzelfde segment. Toch is het interieur ruim opgezet, en de passagiers op zowel de voor- als achterbank hebben meer dan genoeg been- en hoofdruimte, wat bijdraagt aan een comfortabele rijervaring.
Qua zitcomfort zijn de stoelen in de hogere uitvoeringen uitgerust met 12-voudig verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, wat duidelijk een meerwaarde biedt voor lange ritten. De ventilatieoptie op de hogere uitvoeringen is een fijne toevoeging, vooral op warme dagen. De standaardstoelen daarentegen missen enige ondersteuning en comfort, wat tijdens langere ritten merkbaar kan zijn.
Wat betreft de bagageruimte biedt de ID.4 543 liter aan ruimte achter de achterbank. Met de achterstoelen neergeklapt groeit dit tot een royale 1575 liter. Hoewel er geen frunk (voorste bagageruimte) aanwezig is, biedt de ID.4 voldoende laadcapaciteit voor de meeste dagelijkse behoeften. Toch zou een extra opbergruimte vooraan een handige toevoeging zijn geweest voor extra functionaliteit.
Infotainment en connectiviteit
De Volkswagen ID.4 is standaard uitgerust met een 12-inch touchscreen voor het infotainmentsysteem, dat draadloze Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Hoewel het scherm groot en helder is, kan de interface soms traag en onhandig aanvoelen. Navigeren door de menu’s vereist enige gewenning, vooral met de touchbediening voor het volume en de klimaatregeling, die niet altijd even nauwkeurig reageren.
De connectiviteitsopties zijn modern, met onder andere Bluetooth en een draadloze oplaadoptie voor smartphones, wat handig is tijdens lange ritten. De geluidskwaliteit van het standaard audiosysteem is redelijk, maar niet uitzonderlijk. Voor audiofielen kan een upgrade naar een premium geluidssysteem gewenst zijn, aangezien de standaardinstellingen niet helemaal voldoen aan de verwachtingen in deze prijsklasse.
Al met al biedt de technologie in de ID.4 voldoende functionaliteit, maar de gebruiksvriendelijkheid van het infotainmentsysteem laat ruimte voor verbetering.
Veiligheidsvoorzieningen
De Volkswagen ID.4 is uitgerust met een solide reeks veiligheidsvoorzieningen, waaronder standaard automatische noodremmen, voetgangersdetectie en rijstrookassistentie. Ook adaptieve cruisecontrol is standaard, wat helpt om lange ritten comfortabeler te maken. Hoewel deze functies nuttig zijn, voelt de rijstrookassistent soms wat te agressief, vooral op smalle wegen, waar het systeem regelmatig ingrijpt zonder dat het nodig is.
De ID.4 scoort goed in crash-tests, maar meer geavanceerde functies zoals 360-graden camera’s en een head-up display zijn alleen beschikbaar in de duurdere uitvoeringen, wat een gemis is voor de basisversies.
Waarom de Volkswagen ID.4 geschikt is voor zakelijke rijders
De Volkswagen ID.4 biedt tal van voordelen voor zakelijke rijders die op zoek zijn naar een efficiënte en comfortabele auto. Met zijn ruime interieur en moderne technologieën is de ID.4 niet alleen prettig voor dagelijkse ritten, maar ook ideaal voor lange afstanden, wat vaak een vereiste is voor zakenreizen. Daarnaast zorgt de elektrische aandrijving voor lage gebruikskosten, waardoor het aantrekkelijker wordt om over te stappen naar een volledig elektrische bedrijfswagen.
De ID.4 heeft een actieradius die de meeste dagelijkse zakelijke ritten moeiteloos aankan, terwijl de laadopties – zowel thuis als onderweg – het makkelijk maken om altijd voldoende bereik te hebben. Bovendien biedt een zakelijke lease de flexibiliteit om zonder grote investeringen te profiteren van de voordelen van elektrisch rijden.
Voor zakelijke rijders die waarde hechten aan comfort en duurzaamheid, is het zeker een optie om de Volkswagen ID.4 leasen. Hiermee kunnen bedrijven profiteren van fiscale voordelen, terwijl ze tegelijkertijd bijdragen aan een duurzamere toekomst. De Volkswagen ID.4 is een slimme keuze voor wie de voordelen van een elektrische bedrijfswagen wil combineren met een aantrekkelijke leaseconstructie.
Laatste gedachten
De Volkswagen ID.4 heeft veel te bieden, zoals een ruim interieur, comfortabele rijervaring en een degelijke actieradius. Voor dagelijks gebruik is hij betrouwbaar, maar op het gebied van prestaties kan de ID.4 teleurstellen. De basismotor van 201 pk is prima voor stadsverkeer, maar voelt log aan bij hogere snelheden en mist de onmiddellijke acceleratie die je bij veel elektrische voertuigen verwacht.
Daarom is de vierwielaangedreven variant met de grotere 77 kWh batterij de beste keuze. Met 335 pk en een 0-100 km/u tijd van 4,8 seconden biedt deze uitvoering merkbaar betere prestaties dan de basisversie, terwijl de actieradius van 460 kilometer voldoende is voor lange ritten. Het extra vermogen maakt deze uitvoering aantrekkelijker voor bestuurders die een meer dynamische rijervaring willen, zonder in te boeten op comfort of gebruiksgemak.