Na een succesvol 2023, waarin Chalo maar liefst 11 bekroonde smaken lanceerde die wereldwijd erkenning kregen, heeft het Belgische premiummerk voor Indische Chai Latte, Chalo, grote ambities om haar authentieke Indische Chai-erfgoed verder uit te dragen. Het bedrijf streeft naar een uitbreiding van haar internationale verkoopnetwerk, de groei van het natuurlijke en duurzame premiumaanbod, en de realisatie van de allereerste Belgische flagshipstore. Wat deze plannen extra kracht bijzet, is de keuze voor crowdlending als financieringsmethode.
“Crowdlending is een alternatieve financiering die perfect aansluit bij ons betrokken ondernemerschap.”
aldus oprichter Gita Van den Boer.
In slechts enkele dagen heeft Chalo al meer dan €200.000 opgehaald via leningen door crowdlending.
Het complete verhaal van Chalo, inclusief interviews met oprichter Gita Van den Boer, is hier beschikbaar met het wachtwoord ‘pressbuzz’. Dit materiaal mag vrij gebruikt worden met vermelding van de credits aan Chalo.
DE KRACHT VAN SAMEN GROEIEN
De keuze voor crowdlending in plaats van traditionele financieringsmethoden zoals kapitaalverhogingen en investeerders past perfect bij de totaalvisie en het DNA van Chalo als een merk dat door mensen wordt gemaakt en voor mensen is bedoeld. “FOR THE LOVE OF CHAI is het verhaal van ons allemaal,” verduidelijkt Gita. “We brengen niet alleen chai als warme drank overal ter wereld, maar bieden ook plantaardige, eerlijke en duurzame producten aan. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat onze partners kunnen rekenen op consistente kwaliteit, die betaalbaar en eenvoudig in gebruik is.”
Actieve betrokkenheid en eerlijke samenwerking zijn essentieel voor Chalo. Daarom wil het bedrijf zijn partnerschap met duurzame producenten in India en sociale maatwerkbedrijven uitbreiden naar publieke investeerders, zowel particulieren als bedrijven, via crowdlending. “Crowdlending sluit perfect aan bij ons betrokken ondernemerschap omdat we mensen rechtstreeks betrekken bij onze groeiplannen,” aldus Gita. “Investeerders kunnen rekenen op een mooi vast rendement en extra voordelen, terwijl ze investeren in een 100% Belgisch merk. Net zoals bij eerlijke beloningen voor producenten in India, zorgen we ervoor dat onze investeerders ook profiteren.”
THE CHAI IS THE LIMIT
Chalo biedt een breed scala aan 100% veganistische producten, die verkrijgbaar zijn in trendy coffeeshops, koffiebars, conceptstores en gespecialiseerde voedingswinkels over de hele wereld. Bekende ketens zoals Foodmaker, Panos, Exki en Wasbar zijn al fan van Chalo’s chai. Het bedrijf heeft echter nog grotere plannen voor de komende jaren. “We volgen de trends in specialty coffees & hot drinks op de voet en vullen ze aan met passende varianten,” legt Gita uit. “Onlangs hebben we bijvoorbeeld onze nieuwe Bio Matcha geïntroduceerd.”
Op lange termijn wil Chalo zijn aanbod nog verder uitbreiden. De vraag naar speciale drankjes beperkt zich niet langer tot koffiebars; restaurants, bistro’s en broodjeszaken willen hun warme drankenassortiment uitbreiden met unieke opties. Chalo speelt hierop in met een chai-assortiment dat perfect geschikt is voor volautomatische koffiemachines. “We streven ernaar om marktleider te worden in chai latte, zowel in de horeca als thuis,” concludeert Gita. “Op die manier kunnen we een positieve impact hebben op consumenten, producenten en het hele ecosysteem.”
EEN STERK CHALO NETWERK
Een solide wereldwijd netwerk vormt de basis van Chalo. “We investeren in de verdere uitbreiding van onze teams en lokale distributiekanalen, zowel in België als in het VK en het Midden-Oosten,” zegt Gita. Tegelijkertijd droomt ze ook van eigen verkooppunten. “We onderzoeken verschillende mogelijkheden, zoals winkels, chai bars en experience stores. Momenteel werken we aan de ontwikkeling van een Chalo flagshipstore in Antwerpen,” voegt Gita toe. “Als deze een succes wordt, kunnen we dit model uitbreiden naar andere steden en zelfs internationaal, met een eigen franchisestructuur als ultiem doel.”
Ook online blijft Chalo niet achter en binnenkort wordt een geheel nieuwe website gelanceerd. “We streven naar verbetering en snelheid, met een gebruiksvriendelijke webshop voor consumenten en B2B, die gemakkelijk toegankelijk is via onze lokale distributeurs per regio,” verklaart Gita.