Jaarlijks starten meer dan 100.000 mensen een eigen bedrijf. Dit zijn allerlei ondernemingen. Van studenten die iets leuks bedachts hebben tot doorgewinterde ondernemers die met hun nieuwste ontdekking de wereld hopen te veroveren. Ben jij een van de velen die droomt van een eigen bedrijf of ben je net begonnen? Dan weet je dat het niet eenvoudig is om goed van start te gaan. Zo ligt er een grote uitdaging in het in de markt zetten van je bedrijf. Dit artikel gaat je in vijf stappen op weg helpen.
Begin met je doelgroep
Een product of dienst heb je waarschijnlijk al. Anders was je namelijk nog niet met je eigen bedrijf begonnen. De komende jaren ga je merken dat je constant op zoek bent naar je klant. En het vervelende van klanten – vervelend met een knipoog – is dat ze altijd in beweging zijn. Je zoektocht gaat dus heel de tijd door. Dat is niet erg, ook omdat er verschillende tools zijn die je kunnen helpen. Een customer data platform is daar een onderdeel van. Hiermee breng je al je klantgegevens samen tot één beeld. En dit beeld gebruik je weer voor het maken van analyses, duidelijke doelen en goede campagnes.
Een hernieuwde kennismaking met je dienst/product
Voor de tweede stap mag je enkele stappen terugzetten, naar je dienst en/of product. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is goed om hier kritisch naar te kijken. Heb je een dienst of product dat zich specifiek op een doelgroep richt? Of kan het allemaal nog wat specifieker worden? Voor een succesvolle ondernemer is het essentieel om een duidelijke niche te kiezen. Je ziet dit bij alle grote bedrijven. Een heel simpel voorbeeld is een slager. Die verkoopt vlees, en geen brood, vis en groente. Dat is niet voor niks.
Investeer in marketing
Goede marketing kan het verschil zijn tussen een succesvol bedrijf en een mislukking. Maar wat is goede marketing? Het lastige, maar tegelijkertijd ook het mooie, is dat er niet echt een manier voor is. Je doelgroep speelt hier bijvoorbeeld een rol in. Er zijn genoeg experts die je kunnen helpen. Een investering in een marketingbureau kan dan ook geen kwaad.
Laat je werk zien
Er zijn verschillende platformen om je werk te laten zien. Een website bijvoorbeeld. Dit vergt echter wel een investering. Als je het geld hebt, is het altijd verstandig om een site te (laten) maken. Mocht je dit nog niet kunnen of willen, dan zijn er andere mogelijkheden. LinkedIn is het zakenplatform bij uitstek. Maar Instagram en TikTok kunnen ook prima. Op deze twee laatste kun je middels korte video’s je doelgroep meenemen naar je werk.
Durven en genieten
Ondernemen is durven. Soms zul je voor een keuze komen te staan waarvan je de gevolgen niet kent. Maar dit is ook het mooie van ondernemen. Er zitten soms risico’s aan vast, wat het genieten na afloop alleen maar groter maakt. Houd het wel verstandig, onverantwoorde risico’s zijn namelijk niet zo handig.