In België was tot op heden een verplichte fietsverzekering vereist voor speed pedelecs, elektrische fietsen die snelheden boven 25 km/u konden bereiken. Maar met de recente beslissing in Europa lijkt deze verplichting ook in België te verdwijnen, wat aanzienlijke gevolgen kan hebben voor gebruikers van dit type fiets.
Dit roept de vraag op hoe deze verandering zich precies zal ontwikkelen en wat de implicaties zijn.
Huidige wetgeving
Op dit moment is het niet verplicht om elektrische fietsen die onder de 25 km/u blijven te verzekeren, omdat ze onder de familiale verzekering vallen. De wet vereist dat de ondersteuning alleen werkt wanneer de fietser meetrapt, het vermogen niet hoger is dan 250 W en de snelheid niet boven de 25 km/u ligt.
Wanneer al deze criteria in acht worden genomen, wordt dit type elektrische fiets nog steeds beschouwd als een gewone fiets en valt het niet onder de categorie bromfietsen.
Er zijn echter ook modellen die wel als bromfietsen worden geclassificeerd volgens de wet. De snellere modellen Er zijn echter ook veel snellere elektrische fietsen, die bekendstaan als speed pedelecs en snelheden tot 45 km/u kunnen halen. Dit heeft geleid tot hun classificatie als bromfietsen in België, wat betekent dat ze alleen legaal bereden mogen worden met een helm en een specifieke aansprakelijkheidsverzekering.
De verplichte verzekering heeft in de afgelopen jaren tot enige vragen en onzekerheden geleid.
Veranderingen in Europa
Er lijken nu veranderingen op komst te zijn, aangezien het Europese Hof binnenkort uitspraak zal doen over een belangrijke vraag die door het Hof van Cassatie is voorgelegd. Deze zaak kwam voor Europa nadat een fietser in Brugge was aangereden door een auto en enkele maanden later overleed. Dit leidde tot een geschil tussen twee verzekeringsmaatschappijen over de vraag of de fiets waarmee de fietser reed, als een voertuig moet worden beschouwd.
Dit lijkt een technische kwestie, maar het is van cruciaal belang om te bepalen wie in deze zaak als de zwakkere weggebruiker wordt beschouwd, omdat dit van invloed is op de schadevergoeding.
Heb je nog steeds een fietsverzekering nodig?
De uitspraak van het Europese Hof betekent dat de definitie van wat een fiets is, nu anders kan worden geïnterpreteerd dan in België gebruikelijk was. In België is er momenteel geen duidelijke definitie van een motorvoertuig.
Het draait bijvoorbeeld om de vraag of het uitsluitend gaat om mechanische kracht. Als dat het geval is, zouden voertuigen die deels door menselijke kracht worden aangedreven, inclusief speed pedelecs, beter beschermd moeten worden, omdat ze worden beschouwd als zwakkere weggebruikers die niet dezelfde schade kunnen veroorzaken als auto’s of vrachtwagens.